Rola psa i zadania osoby prowadzącej zajęcia kynoterapii w zależności od rodzaju zajęć

Komentarz do standardów Polskiego Towarzystwa Kynoterapeutycznego – www.kynoterapia.eu

Powiązania: Kanony kynoterapii, Stopnie kwalifikacji kynoterapeuty, Matryca korelacji zakresu zajęć kynoterapii z umiejętnościami przewodnika i wyszkoleniem psa

SPOTKANIE Z PSEM

Rola psa:

  1. Katalizator wyzwalający pozytywne emocje
  2. Pies jest aktywnym uczestnikiem zajęć, spontanicznie odpowiada na próby kontaktu
  3. Nawiązuje i podtrzymuje kontakt z uczestnikami

Zadania przewodnika psa:

  1. zapewnienie bezpieczeństwa uczestników poprzez kontrolę zachowania psa
  2. zapewnienie bezpieczeństwa swojego i psa
  3. aktywna interakcja z uczestnikami

EDUKACJA Z PSEM

Rola psa:

  1. obecność psa jest pretekstem do omawiania tematu – najczęściej pies jest pasywny, stanowi żywą ilustrację
  2. obietnica interakcji z psem jest motywatorem do prawidłowego wykonania zadania przez uczestników zajęć – pies uaktywnia się jedynie w trakcie krótkiej interakcji np. głaskania, pobierania smakołyka, wykonywania „sztuczki” itd.

Zadania kynoterapeuty \ przewodnika psa:

  1. zapoznanie się z programem zajęć
  2. przygotowanie psa do realizacji programu zajęć
  3. realizacja programu zajęć poprzez odpowiednie kierowanie psem
  4. zapewnienie bezpieczeństwa uczestników poprzez kontrolę zachowania psa
  5. zapewnienie bezpieczeństwa swojego i psa
  6. prowadzenie dokumentacji zajęć (opcjonalne)

TERAPIA Z PSEM

Rola psa:

  1. zajęcia mają formę kierowanej przez kynoterapeutę interakcji z psem – pies jest aktywnym uczestnikiem zajęć
  2. obecność psa i jego zachowanie jest motywatorem działania dla uczestnika i realizacji ukrytego w interakcji („zabawie z psem”) programu terapeutycznego
  3. zwykle uczestnik nawiązuje z psem więź emocjonalną

Zadania kynoterapeuty:

  1. zapoznanie się ze specyfiką schorzeń uczestników zajęć
  2. zapoznanie się z zaleceniami specjalisty prowadzącego terapię i przygotowanie na ich podstawie scenariusza zajęć
  3. przygotowanie psa do realizacji scenariusza
  4. przygotowanie wyposażenia i pomocy do zajęć
  5. realizacja założonego scenariusza zajęć poprzez odpowiednie kierowanie psem i motywowanie uczestnika \ -ów
  6. w przypadku konieczności, modyfikacja przebiegu zajęć np. kolejności, ilości, intensywności ćwiczeń
  7. zapewnienie bezpieczeństwa wszystkich uczestniczących w zajęciach poprzez obserwację uczestników oraz kontrolę zachowania psa
  8. kierowanie asystentami np. wolontariuszami, rodzicami itd. jeśli uczestniczą w zajęciach
  9. prowadzenie odpowiedniej dokumentacji
Ten wpis został opublikowany w kategorii Komentarz i oznaczony tagami , , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz